Gerichtsurteil

Ai Weiwei wird für Kunst-Nutzung in Autoanzeige entschädigt

Ai Weiwei vor seiner Installation "Law of the Journey", 2017, auf der Sydney-Biennale 2018

Der Importeur von Volkswagen-Modellen in Dänemark muss Ai Weiwei wegen der unerlaubten Nutzung eines Werkes des Künstlers entschädigen

Ein Gericht im dänischen Glostrup entschied am Mittwoch, dass das Unternehmen Skandinavisk Motor Co. A/S (SMC) mit der Verwendung des Kunstwerks "Soleil Levant" auf einer Werbeanzeige für den VW Polo gegen Marketinggesetze verstoßen habe. Es muss dem chinesischen Künstler damit Entschädigung in Höhe von 1,5 Millionen dänischen Kronen (rund 200 000 Euro) zahlen. Hinzu kommen 250 000 Kronen (33 500 Euro) für nicht-wirtschaftliche Schäden. Ob SMC gegen das Urteil in Berufung geht, war zunächst nicht bekannt.

Mit der Kunstinstallation "Soleil Levant" hatte Ai Weiwei im Sommer 2017 die Fenster der Kopenhagener Kunsthalle Charlottenborg in der Nähe des bei Touristen beliebten Hafens Nyhavn verbarrikadiert. Das Werk bestand aus 3500 Rettungswesten von Flüchtlingen und Migranten, die in den Jahren 2015 und 2016 auf der griechischen Insel Lesbos angekommen waren. Ai Weiwei wollte mit dem Werk auf das humanitäre Ausmaß der Flüchtlingskrise hinweisen.

SMC verwendete das Werk im Hintergrund eines Werbefotos für ein neues Modell des VW Polo. Die Anzeige war unter anderem in einem Magazin erschienen, das an mehr als 200 000 SMC-Kunden verschickt wurde, auch online war sie für einige Wochen zu sehen. Ai Weiwei hatte dafür zwei Millionen Kronen (268 000 Euro) Entschädigung gefordert.

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I am suing Volkswagen in Denmark for violating my intellectual property and moral rights. My artwork “Soleil Levant” (2017), which I created for World Refugee Day, was installed at Copenhagen's Kunsthal Charlottenborg from June 20 to October 1, 2017. The work comprises 3,500 lifejackets used by refugees who fled to Lesvos, Greece, escaping persecution and conflict. In October 2017 Volkswagen Denmark used an unauthorized photo of “Soleil Levant” in an ad for its VW Polo campaign. I was not credited as the artist, and my artwork image was uncredited and cropped without permission. The infringing material was circulated to over 200,000 people, giving the false impression that I had authorized Volkswagen to use my artwork in its ad for the new Polo. I was astonished by Volkswagen’s brazen violations of my intellectual property and moral rights. Since November 2017 I have been trying to resolve the matter with Volkswagen. In more than one year of fruitless negotiation, they only engaged in arrogant gestures to trivialize their guilt and dismiss the matter. Intellectual property protection lies at the heart of a society that values human invention and makes our useful accumulation of knowledge possible. Respect of intellectual property law is one cornerstone of a functioning international legal system. As one of the largest European companies, Volkswagen should understand these same laws. Volkswagen and other multinational corporations have tremendous bargaining power in intellectual property protection as well as environmental and human rights. They are not above the law. Human rights, like intellectual property, is a popular concept but one that is difficult to enforce. We should remember that Germany took in one million refugees in 2015, a powerful humanitarian act in a divided world. As one of Germany’s internationally most visible companies, Volkswagen’s disregard for fair play and humanitarian issues is truly disturbing.

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